De Managementontsteking in het onderwijs.

Het onderwijs zit in een enorme Sackgasse, zoals de Duitsers dat uitdrukken en is totaal ziek van managemenitus.
Waar 20 jaar geleden de leraar in zijn vak bepaalde wat moest gebeuren, gestuurd door simpele vakmatige eindtermen, is het nu de manager die bepaalt wat goed is voor het kind, aangestuurd door een even glazig en "onderwijsdeskundig" ministerie.

De onderwijsmanager van vandaag is vaak een omhoog gevallen leraar die geen les kon geven, en nog minder het onderwijs kan leiden en ondertussen wel het waterhoofd van de sector genoemd mag worden, vaak ook nog 'voorhosselijk' beloond. Dezelde "onderwijsspecialisten" die jonge enthousiaste leraren "pedagogisch/didactisch" weten te demotiven, de zogenaamde zijkers van boven, die door hun functie vaak ook echt letterlijk onderwijsspecialisten genoemd willen worden.

Eindelijk gaat het brede onderwijsveld, ook binnen de politiek, zich van deze bruuske ontsteking bewust geraken.
 

Ondertussen is met al dat gepush, met bv de onderwijsvernieuwing en het zelfstandig leren, wel een hele generatie kids verloren gegaan, die veel hoger hadden kunnen scoren op de maatschapplijke ladder.

Aan alle kanten kun je de gevolgen zien van deze kapitale fout van de schoolmanagers, soms zelfs "universitair" geschoold (vaak via zogenaamde post HBO-Vervolg Opleidingen of, auch nicht zu vernachlässigen, Studies als (Ortho) Pedagogiek en Didactiek), die je
kunt waarnemen bij verplegers die niet met verhoudingen om kunnen gaan om medicijnen te doseren of bij onderwijzers op de basisscholen die niet honderd procent goed kunnen rekenen.

Laten we hopen dat niet nog een generatie verloren hoeft gaan, want onderwijs en aangeleerd verstand kun je nou net niet uit China importeren, laat staan een nationaal socialistisch/communistisch land als China. Dat zou levensgevaarlijk zijn voor onze vrijheid.

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a470de
Onthoud mijn gegevens!